Plyometrie

Plyometrie

Tijdens de laatste bijeenkomst van de cursus badminton specialist kwam het onderwerp plyometrie ter sprake. Wat is plyometrie en gebruiken we dat in de badmintonsport?. En zo ja hoe gebruiken we dat dan?. De eerste vraag is gelijk de moeilijkste om te beantwoorden. Als je de term googled dan kom je terecht bij allerlei sprongtrainingen, ook als je zoekt op youtube krijg je allerlei video’s met sprongtraining en sprongvormen. Het geeft je nog geen idee wat plyometrie is, wat je er mee kan doen en of je het gebruikt in de badmintonsport. Ook het woordenboek helpt je niet veel verder. Zelf een definitie verzinnen valt ook niet mee. Soms begrijp je wat iets betekent maar het uitleggen aan anderen is dan een ander verhaal. Dit geldt ook voor plyometrie. De uitleg die voor mij het dichtstebij komt is veerkracht. We weten allemaal dat als je ergens op moet springen dat dit het beste gaat met een korte aanloop, een klein sprongetje en de grote sprong. Dat kleine sprongetje en de grote sprong daarna bevat de essentie van plyometrie. Na het kleine sprongetje kan je met veel meer kracht afzetten naar de grote sprong. Dat heeft met 2 dingen te maken, een is de rek rekreflex van de spier. Door de snelle, abrupte verlenging van de spier tijdens het landen bij het kleine sprongetje zal de spier in een reflex aanspannen. Als je dan goed timed en op het juiste moment afzet kom je makkelijker tot een grotere hoogte. Over het tweede aspect bestaat discussie. De discussie gaat over de gedachte dat je energie kan opslaan in het bindweefsel van de spier en die energie kan gebruiken voor de afzet naar de grotere sprong. De energie zou dan moeten komen uit de beweging van het kleine sprongetje.

Gebruiken we dan plyometrie in de badmintonsport? Jazeker. We kennen allemaal de splitstep, voorspanningssprong, hyperflexionjump of hoe je hem wil noemen. We zeggen allemaal tegen onze spelers dat ze die moeten gebruiken omdat ze dan sneller over de baan gaan, weinigen zullen geweten hebben dat de splitstep gebaseerd is op plyometrie. Door het landen in de splitstep wordt de afzet daarna makkelijker. Voorwaarde is dan wel dat je landt in de splitstep en daarna direct afzet. En niet, zo als zoals ik ook wel eens hoor, dat je klaar staat in het spelerscentrum. Het effect van de plyometrie is verdwenen als je stil staat.

Het is niet zo moeilijk om plyometrie voor badminton te trainen. Je hebt niet zoveel aan veel oefeningen die je vindt op youtube en google. Alles wat je nodig hebt is een badmintonbaan en weten wat plyometrie is. Het gaat in badminton niet alleen om de grote en hoge sprongen het gaat ook om snel voetenwerk, het snel kunnen verplaatsen over de baan. De begrippen die bij mij naar voren komen zijn veerkracht en kaatsen.
Oefeningen die wat mij betreft hier heel goed bij passen zijn bijvoorbeeld: je komt in je splitstep en direct afzetten, niet inzakken maar direct weer afzetten, kaatsen. Je maakt een hinkelpas, direct door, niet inzakken, maar direct afzetten en door in de beweging, spreid en sluitsprongetjes in de tramrails, indraai oefeningen naar Round-The-Head.

(geschreven door docent badminton specialist)