Zelfregulatie in de sportpraktijk

Zelfregulatie in de sportpraktijk

 

In 2018 hebben wij een halve finale DD bekeken tussen een Frans koppel versus een Maleisische koppel. Frankrijk timmert in Europa aan de weg wat badminton betreft. De hoofdcoach van Frankrijk was bereid om samen met ons de wedstrijd te bekijken en daarna zijn commentaar te geven op de wedstrijd. Gedurende de wedstrijd zagen wij geen een Franse trainer coaching geven. Bijzonder vonden wij. Na afloop vertelde hij dan ook dat dat een nieuwe weg is om de ontwikkeling van de spelers beter te laten verlopen. Zelfregulatie dus. De wedstrijd werd opgenomen en na de wedstrijd werd deze dan ook uitvoerig doorgenomen met de betrokken spelers. Daarna werden er doelen gesteld voor de volgende toernooien/wedstrijden en daaruit vloeide weer trainingsdoelen uit.

Zo kwamen wij eigenlijk uit bij Marjolein Torenbeek en Wietske Idema. Beiden onderzoekers bij HAN sport en bewegen. Zij schreven het boek: Zelfregulatie in de sportpraktijk.

 

Succesmethode voor talentontwikkeling

Dit boek is een praktisch handboek voor iedereen die kinderen en jongeren in de leeftijd van vier tot 23 jaar op hun eigen niveau beter wil leren bewegen en sporten, onder wie (toekomstige) trainers, coaches, vakdocenten lichamelijke opvoeding, sportmanagers, fysiotherapeuten, voedingsdeskundigen, ouders, leefstijldeskundigen en scouts.

Met de didactische methode ZIPcoach werk je tijdens een training of les op een gestructureerde manier aan de zelf regulatieve vaardigheden doelen stellen, plannen, monitoren, evalueren en reflecteren. Op die manier breng je ‘Zelfregulatie In Praktijk’ en schep je een zelfregulatieklimaat waarin de sporter de ruimte krijgt om samen met jou zijn talent te ontdekken en verder te ontwikkelen.

Je kunt ZIPcoach gebruiken bij de begeleiding van één sporter, een groep sporters, heel jonge sporters (mini’s) en tijdens videoanalyse. In elk hoofdstuk staan praktijkvoorbeelden van trainers, docenten en begeleiders die het gebruik van ZIPcoach illustreren.

De trainer vertelt, de sporter voert volgzaam uit.  Het kan ook anders en beter zelfs. Een sporter die meer vragen stelt en meer in te brengen heeft in de manier waarop hij aan zijn doelen werkt, komt tot betere prestaties.

Marjolein Torenbeek en Wietske Idema spreken trainers en docenten aan, maar niet in de laatste plaats ook ouders van sportende kinderen. Zelfregulatie werkt ook voor de vader die met zijn zoon of dochter achter in de tuin een balletje trapt. “Ouders zijn naast heel enthousiast vaak ook best sturend. Kinderen zelf iets meer na laten denken over hoe ze kunnen passen werkt heel goed. Die bal komt echt wel terug.”

Op zaterdagochtend 02 maart 2019 vinden er tijdens de bijscholing een workshops/lezingen plaats over dit onderwerp. Je kan je inschrijven voor deze bijscholing via de volgende link

(dit artikel is geschreven door Eric Martherus)